A személyes márka átalakulása: Hitelesség vagy felszínesség?
A digitális korban a személyes márka építése kihívás előtt áll. Vajon hogyan maradhatunk hitelesek egy olyan világban, ahol a felszínesség gyakran kerül előtérbe? És hogy jönnek ide az "influenszerek"? Tarts velem és derüljön ki a cikkből az, amire számítasz, vagy az, amire nem!
Bevezetőm
Egy ideje már ért bennem ez a blogbejegyzés, az elmúlt hónapokban engem megtalált írások, videók, személyek és elindult saját gondolatok hatására. Ezek összeolvadásakor és némi kutatómunkát követően jutottam el arra a pontra, hogy megosszam Veletek mindezt.
A Start-vonal: Szabadság, önkifejezés, kapcsolódás
Régebben a (személyes) márka olyan jelentőséggel bírt, mint egy mesterember által készített ékszer — kevesen birtokolták, de maradandó értéket képviselt. Az internet és a világháló egyre szélesebb körű hozzáférhetőségével, a közösségi média megjelenésével csodálatos lehetőséget kaptunk a kezünkbe arra, hogy megmutathassuk valódi énünket szélesebb közönséggel, mindenkivel.

Képességeink és szenvedélyeink addig nem ismert módon váltak kifejezhetővé, találhattunk kapcsolódási pontokat a hasonlóan gondolkodókkal (speciel ez most is így van). Mint egy digitális vászon, amelyre mindenki szabadon festhette a saját történetét.
Majd idővel új alternatívákat biztosított azoknak az embereknek is, akik az ún. hagyományos munkavállalási formákból kiszabadulni vágytak. Online munkakeresés, szabadúszó lét és társai.
A jelen ritmusa: Felszínesség és profithajhászás
A kreativitás egysíkúvá, az eredetiség, az autentikus jelenségek pedig ritka kincsekké váltak ebben a rohanó világban. Az alkotók, a tartalomkészítők, igen, pl. mi is, személyes márkát építő vállalkozók sokszor beleszédülünk az algoritmusok diktálta mókuskerékbe – sablon gondolatokkal, formátumokkal, reakciókkal.
A Chat-GPT és az AI korszakának beköszöntével pedig még inkább erre terelődött a hangsúly az elmúlt 2-3 évben (bár az egyik leghasznosabb eszköztára lehetne a mai vállalkozásoknál, a hozzáértő kezekben).

A követők számának bűvöletében élve elveszni látszódott a mélyebb kapcsolódások lehetősége, és a személyes márka csupán egy marketing eszközzé degradálódott.
Itt van pl. az influenszerek világa. Honnan is indult?
Az "influenszer", mint kifejezés és marketingtevékenység gyökerei a 17-18. századra tehetőek.
- Ebből egy konrét eset volt az, amikor Josiah Wedgwood, brit keramikus az 1760-as években Sarolta, brit királynénak készített teáskészletével szándékosan növelni akarta termékei presztízsét, népszerűségét, valódiságát.
- A 20. században a Coca-Cola 1931-ben az amerikai Haddon Sundblom, svéd és finn ajkú családból származó illusztrátorral együttműködve megalkotta a modern Mikulás képét a reklámkampányaihoz, amit a mai napig felismerünk és egyből a céggel, az ünnepi hangulattal párosítunk és Sundblom is profitálni tudott belőle személyes márkája tekintetében. (Apró részlet: Sundblom egyik barátja, Lou Prentice volt az eredeti modell "Miki" megformálásához.)
- Majd jöttek a 2000-es évek elején a "mommy bloggerek", akik szülői tapasztalataikat, termék-, és márkaértékeléseiket osztották meg a nagyérdeművel, ezzel új lendületet adva ennek az ágazatnak.

Az évekkel azonban a lényegi célok és tartalmak minőségüket vesztették. Egyre többen láttak sikert és meggazdagodást ebben az irányban, főként a "Z" generáció (szül. 1995- 2009-ig) képviselői.
A figyelemfelkeltő külsőségek és a sekélyes üzenetek mögött gyakran olyan termékek lapultak, amelyek több kárt okoztak, mint amennyi haszon származott belőlük. Az influenszer tevékenységnek pedig a profit hajszolása lett az elsődleges célja, amiért sokszor most is "borsos" árat kell fizetni (tisztelet a kivételnek!) leszerződés esetén.
Tehát idővel ez is hozzájárult ahhoz, hogy az emberek elkezdjenek csalódni a hiteltelen, nem őszinte karakterekben, arcokban és márkákban. Átláttak a puszta kirakatbábukon és a mindenhol ugyanúgy hallható és a "túl szép, hogy igaz legyen" értékesítési szövegeken.
✨Bizonyos értelemben ez a jelenünk.
Mit tehetünk tehát mi vállalkozók ezeknek a trendeknek az ellensúlyozásához, amellett, hogy a saját hangunkon szólítjuk meg a célközönségünket?
📢Stratégia és kommunikáció
A következetes kommunikáció az általunk képviselt szolgáltatás/termék értékeiről, az emberről, aki ezek mögött van és a szakértelmünkről kell, hogy szóljon, nem a felszínes megközelítésről, ami inkább a látszatra és a gyors sikerekre fókuszál. Vissza kell térnünk a gyökereinkhez és hosszú távban gondolkodni. A tervezés folyamata mindenképp fejleszthető, ha most még egyeseknek nem is tűnik olyan egyszerűnek a "carpe diem" világában.
A hosszú távú céljaink követése olyan, mintha a maratoni futást választanánk a sprintek helyett, ami a pillanatnyi elégedettséget érzését igen, de a tartós öröm érzését nem biztosítja. Az egyedi ötletek kidolgozása és azok lépésről lépésre történő megvalósítása kiemeli munkánkat a digitális kor zajának tengeréből.
Hosszú formátumú tartalmaink – legyen az egy mélyreható blogbejegyzés, könyv vagy az egyre népszerűbb podcast-ek készítése– lehetőséget adnak arra, hogy gondolataink kiteljesedjenek, és valódi hatást gyakoroljanak, inspiráljanak másokat.
Ami még inkább elengedhetetlen: a folyamatos tanulás és fejlődés, tesztelés, gyakorlás, finomhangolás és Önmagunk meghaladása.
Érezhető, hogy az "Én-márka" építése nem egy megszilárdult iszapréteg a bőrünkön, hanem egy élő, lélegző folyamat. Olyan, mint egy fa, amely a gyökereit a szavahihetőség, a valóság talajába mélyeszti, törzsét a másoktól való függetlenség adja, és a lombkoronája a mély tartalmak és kapcsolódások által válik igazán lenyűgözővé.
(Uppsz, ez költőire sikerült! Bocs!)😁

Tartalomstratégia kiégés ellen
A fenntartható siker titka nem az összes létező platform napi szintű tartalomgyártásában rejlik véleményem szerint. Hisz ez kb. ugyanazt eredményezi, mintha egy lyukas vödröt próbálnának megtölteni vízzel — rengeteg energiát kell beletenni, de nem marad benne és bennünk sem semmi. Ha számoltam volna, hányszor kaptam azokat a mondatokat instant közösségi média és marketing "szakértőktől", hogy:
"Jajj, Instán kell nyomatni, Facebookon már nincs senki..."
"Tik-Tok-on fent vagy? Miért nem vagy fent?"
Hát igen. Abba nem sokan gondolnak bele ilyenkor, hogy főként a kezdő vállalkozóknál mennyi stresszt, időt, energiát emészt fel, amiben sokan ki is égnek 1-2 év alatt, mert nem marad normálisan idejük más, vállalkozással kapcsolatos tevékenységükre és nem fejlődnek.
Tudtam rövidesen, hogy az én utam nem az lesz, hogy a "futószalag- effektus" és a perfekcionizmus-önbizalomhiány nyomasztó duója a mentális és fizikai egészségem, illetve a kapcsolataim kárára menjen.
No way...nem hagyom, hogy bedaráljon a gépezet. Ebben igyekszem segíteni azokat a kezdő vállalkozásokat is, akik eleinte maguk akarják átlátni a közösségi média rejtelmeit.
- Hogyan építsünk személyes márkát anélkül, hogy totál kifacsarnánk magunkat?
- Hogyan ne vesszenek el a szuper ötletek azért, mert nem volt időnk kidolgozni, vagy csak halogattuk őket?
- Hogyan ne vigye el a tartalomgyártás az időnket az igazi, biznisszel kapcsolatos fontos dolgokról?
A továbbiakban erről és engem ebben inspiráló, egyik személyről lesz szó, akinek a tartalmait jó szívvel ajánlom mindenkinek ezen a téren.
Dan Koe szemlélete pont jókor ütött be
A témában elmélkedésre méltatott pillanataimban talált meg többek között Dan Koe személyes márkája is. Számomra őszinte volt, szavahihető, lényegre törő és a legfontosabb: elgondolkodtató és megindító.
Ki ő? Író, vállalkozó, kreatív stratéga, aki többek között azt vallja és példáján keresztül bemutatja, hogy napi 4 órában is lehet forradalmasítani az életünket. A fókusz művészete című könyv szerzője, és küldetése segíteni másoknak megtalálni a munka és a vállalkozás valódi értelmét úgy, hogy közben nem égetsz fel mindent magad körül.
Mottója: Nem többet kell dolgozni, hanem okosabban.
Tartalomstratégiával kapcsolatos kulcsgondolatait igyekeztem összeszedni pár pontban. Azokat, amelyek engem is inspirálnak a saját tartalmaim megtervezése és a munkám során is:
- Határozd meg a márkapilléreidet! – Válassz 3-5 kulcstémát, amiről hitelesen tudsz beszélni. Ha mindenről írsz, senki sem fog emlékezni rád semmiért.
- Válassz egy fő platformot! – Ne próbálj mindenhol jelen lenni. Találd meg, hol van a közönséged, és ott légy érdemben (dominálj).
- Készíts tartalombázist! – Készíts hetente egy hosszabb tartalmat (hírlevél, blog, videó), amit könnyen feldarabolhatsz több kisebb posztra, anyagra, formátumra. (Tartalom-újrahasznosításról írt korábbi cikkem itt találod!)
- Ütemezz okosan! – Tervezz előre! Egyetlen tartalomnapló megspórolja a napi stresszt.
- Építs kapcsolatokat! – Ne csak posztolj, kommunikálj! Az igazi figyelmet a kapcsolatok segítenek megtartani.
"Ami a magban rejlik" - Lássunk a kereteken túl!
Olyan tartalmakat készítsünk, amelyek túlélnek, inspirálnak és igazi értéket képviselnek. Az internet és a közösségi média csak eszközök, amelyek segítségével kibontakoztathatjuk belső potenciálunkat és hidakat emelünk azokhoz, akik értékelik azt, amit mi nyújtunk. A személyes márka építés energiái átalakulóban vannak. Rajtunk, embereken múlik, hogy ez a felszínesség vagy a mélység irányába történik-e.
A személyes márka nem csupán a logódból vagy az Instagram-profilodból áll. Mit teszel ma azért, hogy hitelesebbé válj?
Ui: Ha eddig eljutottál, szuper vagy, Köszönöm, hogy elolvastad. Szívesen fogadom a gondolataidat a témával kapcsolatban az info@wingedsupport.hu e-mail címen vagy a közösségi média poszt alatt, ahonnan iderepültél!😉